Accountability: verandering door verantwoordelijkheid

Als je je gedrag wilt veranderen—of het nu gaat om effectiever werken, beter luisteren, of je werk beter plannen—is een ‘stok achter de deur’ cruciaal. Bij The Ascent gebruiken we hiervoor accountability. Een methode waarbij je in duo’s samenwerkt om je gedragsverandering actief te ondersteunen. Hoe werkt dit precies?

Stap 1: Formuleer je leerdoelen

De eerste stap is het vaststellen van heldere, concrete leerdoelen. Wat wil je niet meer doen, en welk gedrag kan dat vervangen om effectiever te zijn? Hier komt de kracht van feedforward om de hoek kijken. Dit principe is geïnspireerd door Marshall Goldsmith, een expert in het bevorderen van duurzame gedragsverandering voor leiders en teams. In tegenstelling tot feedback, waarbij je reflecteert op een mislukt verleden, richt feedforward zich op suggesties voor een positieve toekomst. Hier vragen we je dus om bij je omgeving suggesties op te halen voor mogelijke leerdoelen.

Accountability in actie

Zodra je leerdoelen scherp zijn geformuleerd, kun je accountability in de praktijk brengen. Dit betekent dat je in duo’s werkt en elkaar meerdere keren per week toetst op de voortgang van die doelen. Heb je je best gedaan om de gewenste gedragingen te vertonen? In het begin voelt dit misschien onwennig, maar het blijkt een effectieve manier om je aan je intenties te houden. Je accountability partner houdt je verantwoordelijk en helpt je door reflectieve vragen te stellen.

In deze context draait gedrag om zichtbaar, hoorbaar en voelbaar gedrag voor anderen. Stel, je wilt beter luisteren in vergaderingen. Een tastbare gedragsverandering kan zijn dat je elke meeting start met een open vraag om de ander echt te horen.

Waarom werkt accountability?

De kracht van accountability ligt in de dagelijkse, directe confrontatie met je gedrag. Het helpt om bewust te blijven van je leerdoelen, zelfs in de hectiek van de werkdag. In plaats van dat inhoud altijd voorrang krijgt, worden je professionele vaardigheden net zo belangrijk. Dit is vooral effectief wanneer je je doelen deelt met je team en openstaat voor complimenten en aanmoedigingen. Kleine stappen leiden tot grote impact; als iedereen een beetje effectiever wordt, profiteert de hele organisatie.

Voorbeelden van leerdoelen:

  • Ik wil meer bij de ander zijn, door minder te praten, meer te luisteren en meer vragen te stellen

  • Ik wil voor mezelf op komen, door vaker nee te zeggen of werk te delegeren

  • Ik ga me kwetsbaar opstellen, door vragen te stellen of suggesties te doen waarbij ik bang ben voor het mogelijke oordeel van de ander (bijv. dom)

  • Ik ga mijn observaties op gedrag uitspreken tegen de ander (i.p.v. ze voor me houden

  • Ik ga structuur brengen door agenda’s van overleggen vooraf uit te sturen, hier strak op te faciliteren en notulen uit te sturen

Door accountability in te zetten, wordt gedragsverandering niet alleen haalbaar, maar ook blijvend. Het maakt persoonlijke ontwikkeling krachtiger en effectiever.

Leren van de ervaren consultants van Summiteers die het adviesvak door en door begrijpen. Geen coaches of trainers maar echt praktijkmensen. Meer dan een training, een ervaring.

Leren van de ervaren consultants van Summiteers die het adviesvak door en door begrijpen. Geen coaches of trainers maar echt praktijkmensen. Meer dan een training, een ervaring.

Leren van de ervaren consultants van Summiteers die het adviesvak door en door begrijpen. Geen coaches of trainers maar echt praktijkmensen. Meer dan een training, een ervaring.